top of page

Kärlek börjar med att älska sig själv

positiv2.jpg

Min ring är en symbol för mig själv som ett löfte mot  mig själv ,då jag startade mitt företag.

Jag hann besöka Notre Dame 15 Maj 2013. I kyrkan har jag mediterat och samlat kraft från all godhet och religiositet.  Eftersom jag har haft drömmar om Jesus så vill jag studera om kristendomen 

"Om du ser på dig själv, din kropp är redan bevis att det finns en universell Supreme Gud."-Grand Master Choa Kok Sui

Om vi ropar till namnet Allah, Brahman, Jesus, El Shaddai, Ra, Jahve eller Ahura Mazda, Vi avser att nå ut till en verklighet som är större än oss, för en kraft som är många gånger mer kraftfull än oss och en peka av beskärning konkretiserar som vårt väsen. Det är ingen slump att synonymer av Gud är många och span på många språk. Den perfektion och balans i hela universum verkar präglas av en intentionalitet som inte kan enkelt skickas som ett resultat av en oavsiktlig "big bang". Vem var det som sade "Varde ljus"? Vem är Gud? Har Gud en kön eller ett formulär? Det är frågor som har riddling mänskligheten som vi har funderat över om menande av Gud sedan urminnes.

Det är intressant att notera likheten mellan vad den heliga Bibeln och Rig Veda säger om början av tid:

"I begynnelsen var ordet, och ordet var hos Gud, "och ordet var Gud." (John 1:1, Bibeln)

– I början var Brahman, med vem var ordet; "och ordet var verkligen den högsta Brahman." (Rig Veda)

Den högsta Brahman eller Gud var således punkten av skapelsen, alfa och omega, början och slutet. Bibeln säger att Gud skapade människan till sin avbild och andades in honom i livet. Innebär detta att Gud bokstavligen ser ut som oss? Det är inte så. "Bilden" här avser inte den fysiska bilden alls. Istället, den hänvisar till det faktum att vi Godlike. Vi är alla varelser av gudomlig kraft, Gudomlig kärlek och gudomlig intelligens.

Medan Gud identitet är mer än bara en fråga om tro, som Grand Master Choa Kok Sui anges, vår egen existens är bevis nog för Guds existens. Men Gud är olika saker för olika människor, universalitet med avseende på närvaron av denna högsta väsendet fungerar som en punkt av likhet och gemensam övertygelse bland de många religioner och trosuppfattningar.

Gud är också, i många kulturer, personifierad som en allsmäktig, allvetande och allestädes närvarande Treenigheten. Det kristna begreppet Fadern, Sonen och den Helige Anden återspeglas inte bara i hinduiska ideal av Brahma, Vishnu och Rune men också i den antika egyptiska Treenigheten Osiris, ISIS och Horus.

Master Choa Kok Sui trodde att det universella högsta väsendet var en som gick utöver ramarna för religion. Gud kan också vara bortom våra befogenheter av förståelse och vi kanske kämpar för att förklara förekomsten av denna gudom, men vi känner inte Gud varje dag? Från skönheten i en ros, vår komplexa organ fungerar till den felfri, att ordningen i universum, Gud är överallt. Varje andetag du tar är inte mindre än ett mirakel från Gud. Det finns två sätt att gå genom livet: Först, att tro att allting är ett mirakel; andra, att tro att ingenting är ett mirakel. Om det är okunskap eller envishet som håller oss från att förverkliga Guds närvaro i allt, Det är verkligen ett konstigt att "de som har ögon inte ser".

Källor: Guds existens är självklart, Andra upplagan,av Master Choa Kok Sui

Bortom sinnet, De Golden Lotus Sutrorna på Meditation av Master Choa Kok Sui

bottom of page